Pelastuslaitosten UATP kiertue 6.10. / Itälenkki 4

Etusivu > Artikkelit > UPL Blogi > Pelastuslaitosten UATP kiertue 6.10. / Itälenkki 4

Tänään olisi tavallaan kiertueen ”puolikurssi juhla”, sillä puolet kiertuepäivistä on takana. Nyt oli ensimmäinen päivä, kun keikat eivät sotkeneet mitään aikatauluja tai muita suunnitelmia eikä kouluttajien tarvinnut soveltaa päiväohjelmaa. Juhlan aika ei tosin ole vielä, sillä aamulla taas lähdetään.

Kaikki itälenkin asemat on nyt käyty ja pari kertaa myös keskilenkillä. Yhtensä on tavoitettu 334 työvuorossa olevaa, joukossa muutamia päällystöön kuuluvia. Määrä tulee loppuun mennessä enemmän kuin tuplaantumaan.

Vastaanotto, into ja silminnähden halu oppia aiheesta näkyy edelleen osallistujien kysymyksissä ja asenteessa. Tulee ihan sellainen tunne, että tekee työtä, jolla on merkitystä.

Koska kiertue kulkee, kuin juna, esitellään tänään kiertueen tukijoukkoja.

TALOUDELLISTA TUKEA

Rahoitusta olemme saaneet kiertueelle kahdelta taholta. Henry Ford säätiöltä sekä Sähköturvallisuuden edistämiskeskus Ry:ltä. Ilman heidän taloudellista tukeaan ei kiertue olisi ollut mahdollista. Muistakin paikoista rahaa anottiin, mutta heikommin tuloksin.

Kiertuetta ei myöskään voisi järjestää ilman esiteltävää kalustoa.

AUDI

Saimme sähköauton kiertuekäyttöön Audin maahantuojalta K Auto Oy:ltä. Kiertuekäytössämme on Audi E-Tron. Kyseessä on siis täyssähköauto. Aika hulppea auto ja kouluttaja saa määrätietoisesti ohjata autoon tutustujien huomion pelastustoimiin, eli auton tunnistamiseen, virrattomaksi tekemiseen sekä pelastustoimissa huomioon otettaviin seikkoihin. Hyvin on onnistuttu tässä ohjaustoimessa tähän saakka.

SKODA

Helkama Auto Oy antoi kiertuekäyttöön Skoda Kamiq hybridi kaasuauton. Autossa on bensamoottori ja sille pieni polttoainesäiliö. Pääasiassa auto kuitenkin käyttää maakaasua/biokaasua. Kolmessa kaasupullossa on tilaa yhteensä 13,8 kg CNG kaasulle. Bensaa tarvitaan vain kylmäkäynnistykseen sekä tankkauksen jälkeen noin 1,5 km ajossa, jonka aikana auto analysoi tankattua kaasua ja alkaa sen jälkeen käyttämään sitä. Kuljettaja ei huomaa ajossa mitään muutoksia. Ainoastaan mittarissa syttyy vihreä CNG valo, kun kaasua käytetään. Kaasulla ajomatka on noin 350 km ja bensatankillakin pääsee vielä noin 220 km. Riippuen ajotyylistä.

GASUM

Kaasuauto ei kulje pitkään ilman kaasua. Gasum Oy on antanut käyttöön kaasun tankkauskortin, jossa on kiertueelle riittävä määrä kaasua ilman laskutusta. Tankkaaminen onkin tullut tutuksi, kun joka ilta on syytä tankata täyteen. Kiertuepäivinä kilometrejä kertyy aika paljon.

VEHO

Veho antoi komponentti rastille sähköauton osia, joilla voidaan rakentaa koko sähköverkosto aina akusta alkaen pyörissä oleviin sähkömoottoreihin saakka. Näin voidaan havainnollistaa, miten korkeajännitepiiri autossa rakentuu.

Helkama Auto Oy

Auton lisäksi saimme vastaavat komponentit Skoda -kaasuauton osista.

Kiitokset kaikille kiertueen tukijoille.

Huomenna taas keskilenkille. Mitäköhän kerrottavaa sieltä löytyy?

Samankaltaiset artikkelit