Pelastuslaitosten UATP kiertue 1.10. / Keskilenkki 2

Etusivu > Artikkelit > UPL Blogi > Pelastuslaitosten UATP kiertue 1.10. / Keskilenkki 2

Eipä päivästä ole paljon kerrottavaa. Kaikki meni suunnitelmien mukaisesti, eivätkä keikatkaan häirinneet, muutoin kuin viimeisellä asemalla ja heilläkin jäi vain kalustorasti kokematta.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen viestintäpäällikkö Terhi Karhuniemi kävi myös pelastuskeskuksella ottamassa valokuvia ja haastattelemassa. Tietoa kiertueesta tulee hänen toimestaan myös eri medioissa. Kiitos myös kaikille työvuoroille eri koulutuspaikoissa kuvien julkaisuluvasta. Luonnollisesti se aina tarkistetaan ja kieltäytyäkin voi. Onneksi niin ei ole missään käynyt. Laitan kuvan Terhistä työn touhussa, hänen luvallaan.

En voi edelleenkään olla mainitsematta sitä näkyvää intoa ja kiinnostusta kiertueen aiheeseen osallistujien keskuudessa. Valitettavasti aikataulu on tiukka ja välillä joudumme ohjaamaan heitä määrätietoisesti kohti seuraavaa koulutusrastia, jotta tulevien asemien ei tarvitse odotella liikaa meidän saapumista. Se näkyvä into ja suulliset palautteet ovat parasta kiitosta kouluttajille.

Kiertueelle on siis saatu rahoitus Sähköturvallisuuden edistämiskeskukselta STEK, joka tosin vaihtoi nimeään tänä vuonna ja Henry Ford säätiöltä. Ilman sitä rahoitusta olisivat pelastuslaitokset joutuneet itse kaivamaan ne kymmenet tuhannet eurot, joita on kulunut tämän pelastuslaitoskiertueen ja sitä edeltävien sopimuspalokuntien opintopäivien toteuttamiseen. Kerron muista kiertueen tukijoista enemmän joku päivä, kun itse kiertueesta ei enää ole uutta asiaa.

Nyt oli jo monella asemalla myös koulutettavilla kasvot suojattuna. Edistystä on havaittavissa, joten kiitos siitä. Samalla tavalla on syytä alan ihmisten toimia myös julkisilla paikoilla liikkuessaan vapaa-aikana.

Viisi kiertuepäivää on jo takana ja seitsemän edessäpäin. Ensi viikolla ”korkataan” myös länsilenkki, joka lähtee Hangosta harjua pitkin aina Nummelaan saakka. Reitti on suora ja selkeä, mutta välimatkat kohtalaisen pitkiä. Siinä rekan perässä jumiintuneena on omat haasteen aikataulun pitämisessä.

Kiertueen kokonaissaldo on tällä hetkellä 289 opille altistettua ammattilaista. Mukana on myös päällystöä, joka toimii hienona esimerkkinä. Hekin liikkuvat liikenteessä usein yksin tai perheensä kanssa. Aina voi joutua vaikka ensimmäisenä onnettomuuspaikalle. Tuskin omatunto antaa myöten ohi ajaa, vaikka virka-auto ei olisikaan alla. Sama tietysti koskee operatiivisen puolen tekijöitä. Tätä saatua oppia voi pitää vaikka verovapaana palkanlisänä.

Nyt kiertue pitää taukoa ja palaa lenkille ensi tiistaina.

Samankaltaiset artikkelit