Pelastuslaitosten UATP kiertue 30.9. /Keskilenkki 1

Etusivu > Artikkelit > UPL Blogi > Pelastuslaitosten UATP kiertue 30.9. /Keskilenkki 1

Päivittäinen kiertueauton ”koronapesu” suoritettu. Vaikka yritämme kiertueella suojata itsemme, niin myös desinfioimme kaikki pinnat, joihin olemme itse koskeneet, tai joihin osallistujat ovat koskeneet. Näin jokaisen rastin jälkeen ja jos ehtii, niin udelleen ennen rastia. Myös iltaisin pesen auton ulkoapäin miedolla saippualla. Sekin omalta osaltaan tappaa pöpöjä.

Onhan sen niinkin, että palokuntalaiset pitävät toisen tavaroita vähän paremmin, kuin omiaan. Korostuu nyt, kun olemme saaneet autot rasteille sponsorina maahantuojilta. Pidämme siis hyvää huolta lainakalustosta.

Sitten itse kiertueeseen. Keskilenkki ekaa kertaa tänään. Lähtö KUP pelastuskeskukselta. Olivat ”järjestäneet” oikein vastaanottokomiteaan autoja myös naapuripelastuslaitoksilta. Todellisuudessa oli päällä ilmaonnettomuusvaara ja sen mukainen ryhmitys oli asemalla. Päästiin kuitenkin aloittamaan suunnilleen aikataulussa. Soitto seuraavalle asemalle ilmoittaen mahdollisesta myöhästymisestä.

Paikalle tuli myös yhden sponsorin toimittaja Gasumilta tekemään juttua kiertueesta heidän tarpeisiinsa. Tulosta oli asianmukaisesti ilmoitettu paloasemallekin etukäteen.

Moni asia vaati päivän aikana soveltamista. Aukka unohti rastipaperit Vantaankosken asemalle. Sitten otettiin varakortti käyttöön ja aiemmin laminoidut kortit paikkasivat unohtuneet paperit. Niiden käytöstä luovuttiin vallitsevan tilanteen takia, kun laminoituja ei joka välissä voinut puhdistaa. Kehotettiin rastin jälkeen pesemään kädet ja siten vähentää mahdollisen kontaminaation haittaa.

Matka jatkui Espooseen. Seillä oli käytössä eri aikataulut, kuin meillä. Saatiin sekin asia korjattua tiedottamalla asemille uudesta aikataulusta. Tosi keikat sotkivat taasen senkin. Keskusasema lähti keikalle ja taisi Keskusasemalle siirtynyt Leppävaarakin poistua samaan tehtävään kesken koulutusta. Äkkiä syömään ja vain kalustorasti jäi odottamaan saapuvia. Jäi kai sen rastin kouluttajalta lounas väliin. Mikkelästä en enää muista mitään, mutta Kirkkonummi saatiin hoidettua kutakuinkin ajoissa.

Espoonlahti lähti kesken koulutuksen keikalle, mutta kun keikka oli oikeassa suunnassa, tulivat sitten Niittykumpuun koulutettavaksi. Kouluttajat taas vaihtoivat paikkoja lennossa ja Aukka kaasuautolla jäi viimeiseksi lyhytmatkalaisena.

Tosin kaikki keikat ja yksikköjen eri aikaset paluut venyttivät iltapäivää suunniteltua pidemmäksi. Niittykummut asema oli ahdas ja aurinko paistoi. Ensimmäistä kertaa toteutettiin rasteja ulkonakin. Tuntui tuossa säässä toimivan. Myös koulutettavat käyttivät suojaimia. Hieno tapa, sillä siten suojasivat myös kouluttajia.

Kaikista kommelluksista huolimatta päivästä jäi onnistunut tunne. Kiitos siitä kuuluu osallistujille. Pienet aikataulumuutokset kelpasivat hyvässä yhteistyössä ja ymmärryksessä. Innostus aiheeseen oli silmin nähtävää ja kysymyksiä sateli. Haasteita innostus teki kouluttajille pitää edes jostakin kellonajasta huolta. Myös positiivista palautetta koulutuksen tarpeellisuudesta kuuli monen suusta.

Huomenna keskilenkki uudelleen. Mitäköhän kerrottavaa siitä päivästä kertyy?

Aulis ”Aukka” Partanen

Samankaltaiset artikkelit