Pelastuslaitosten UATP kiertue / Kaasuhybridiauto

Etusivu > Artikkelit > Uutiset > Pelastuslaitosten UATP kiertue / Kaasuhybridiauto

KAASUAUTO

Kiertuekäytössä olevan Skoda Kamiq G-tron auton tunnistaminen ja esimerkit.

Tunnistaminen:

Mallimerkintä

Takaluukun saa myös ilman mallimerkintää, mutta jos merkki on, suhtaudu kaasuautona.

Tarra takaikkunassa

Tarra ei ainakaan vielä ole pakollinen ja saahan kaikenlaisia tarroja autoonsa liimata. Jos tarra on, suhtaudu kaasuautona.

Tankkausreiät kaasulle ja bensalle

Jälkiasennetuissa kaasuautoissa tuskin on täällä tilaa kaasun tankkausputkelle. Siis se on jossakin muualla autossa. Ehkä takaluukussa tai moottoritilassa. Tai muualla.

Tarra tankkausluukussa

Tarra kertoo, että voi tankata 95 bensaa sekä CNG kaasua.

Mittaristo

Vihreä CNG valo palaa vain virran ollessa päällä. Kaksi polttoainemittaria viestittää kahdesta käyttövoimasta, eli tämä on kaasuhybridi. Elektronisessa mittaristossa ei näkyisi mitään virran ollessa pois. Nämä manuaaliset mittarit näkyvät vaikka valoja ei olisikaan.

Tarra konehuoneessa

Varoitustarra on jossakin konehuoneessa. Tässä autossa konepellin sisäpuolella silmien korkeudella. Tunnistaa keltaisesta raidasta. Teksti on niin pintä, että tuskin on aikaa lueskella.

Paineenalentaja moottoritilassa

Paineenalentaja onkin ainoa havaittava osa moottoritilassa. Kaasupulloilta alentajalle tulee jäykkä teräsputki. Mieti siis mitä voimia kohdistat ajoneuvon alustaan. Seillä jossakin kulkee korkeapaineista kaasua. Täydellä tankilla 200 bar. Reitti ei ole tiedossa, eikä näy edes pelastuskortissa.

Kaasupullot

Pullot ovat niin koteloituna, ettei niitä voi ulospäin nähdä kaivamatta esiin. Jälkiasennuksissa voi olla missä tahansa. Tyypillisin paikka on taka-akselin luona painonjakautumisen takia.

Bensaa

Kaasuhybridi autoissa on myös bensaa. Tässä autossa 11 litran tankki, mutta joissakin täysin normaalikokoinen.

Mistä muualta voi saada tietoon käyttövoiman?

–          Kysy kuljettajalta

–          Rekisterinumerolla CRS ohjelmasta: TIKE, palomestari, raivausyksikkö, jossakin
           laitoksissa joka sammutusyksikössä.

–          rekisterinumerolla 020202, 0100100, Motonet, Biltema

–          Lataa kännykkään RescueCode sovellus, niin saat auton mallimerkinnällä

–          Trafin sivuilta (aika hidasta hakea netin kautta)

Tietojen saannin voi omistaja estää halutessaan.

Haasteet tunnistamisessa

                          Jälkiasennuksissa mitkään seikat eivät ole itsestään selviä. Tarrat varmaan
                          puuttuvat ja osatkin voivat olla missä päin autoa tahansa.

CNG KAASUN OMINAISUUDET

                          Hajustettu kaasu. Nestekaasusta poiketen ilmaa kevyempi kaasu.
                          Syttymisvälialue erittäin kapea, 5 – 15 tilavuusprosenttia. Kuitenkin erittäin
                          herkkä syttymään tuolla alueella.

TURVAJÄRJESTELMÄT

SRS lauennut

                          Kaasu enää pulloissa. Ei välttämättä toimi jälkiasennuksissa.

Virrattomaksi tekeminen irrottamalla akkukaapeli

                          Kaasu enää pulloissa.

Auton sammuttaminen ja avaimet 5 m päähän

                          Kaasu enää pulloissa. Varmistettava, ettei autossa ole toisia avaimia.

Lämpövaroke

                          Kaasupullon turvaventtiilin varoke laukeaa 110 asteessa ja puhaltaa kaasun
                          ulos. Syttymisvaara, bleve, pistoliekkivaara. Kuumat pinnat ja kipinöinti voi
                          sytyttää kaasun. Jos ei syty, on purkautumisen ajan vaarallisten aineiden
                          onnettomuus.

PELASTUSTOIMET (Kolari, joissa mukana kaasuauto)

Auto ei pala eikä kaasu vuoda

                          Normaali liikenneonnettomuuskeikka

Kaasua vuotaa, mutta ei paloa

                          Vaarallisten aineiden onnettomuus. CNG kaasu on ilmaa kevyempää.
                          Kipinöinnin esto. Kaasua voi ohjata sumusuihkulla tai riittävän kauaksi
                          asetetulla savutuulettimella.

Auto palaa, mutta kaasu ei osallistu paloon

                          Palokunta sammuttaa tulipalon. Lähestyminen etukulmista kahdella
                          työjohdolla ja vain B-pilariin saakka. B-pilari ohitetaan vain ihmisen
                          pelastamiseksi.

Kaasu palaa

                          Paloa ei sammuteta. Suojataan ympäristöä ja annetaan kaasun palaa
                          loppuun. Jos sammutetaan, on meillä vaarallisten aineiden onnettomuus
                          hoidettavana.

Yleistä kaasuautoista

                          Hybrideitä, eli myös toinen käyttövoima

Trukit käyttävät nestekaasua, joka on ilmaa raskaampaa. Ei välttämättä hybridejä.

                          Rekoissa LNG, joka on nesteenä pulloissa, mutta haihtuu ilmaa kevyempänä.

                          Henkilautoissa CNG, joka on ilmaa kevyempi, mutta korkeapaineinen
                          (200 bar). Paine laskee käytön mukaan, kuten sukelluspulloissa.

Jälkiasennus

                          Jälkiasennus edullista ja helppoa tehdä bensa-autoihin. Kaikki turvatoimet
                          eivät välttämättä ole toiminnassa pullokaulassa olevassa turvaventtiilissä.
                          Kaasupullot ja vaaralliset paikat voivat olla missä vain autossa. Tunnistaminen
                          voi olla vaikeampaa, mutta pullojen löytäminen ehkä helpompaa.

Aulis ”Aukka” Partanen

Samankaltaiset artikkelit