Pelastuslaitosten UATP kiertue / Kaasuhybridiauto
KAASUAUTO
Kiertuekäytössä olevan Skoda Kamiq G-tron auton tunnistaminen ja esimerkit.
Tunnistaminen:
Mallimerkintä
Takaluukun saa myös ilman mallimerkintää, mutta jos merkki on, suhtaudu kaasuautona.
Tarra takaikkunassa
Tarra ei ainakaan vielä ole pakollinen ja saahan kaikenlaisia tarroja autoonsa liimata. Jos tarra on, suhtaudu kaasuautona.
Tankkausreiät kaasulle ja bensalle
Jälkiasennetuissa kaasuautoissa tuskin on täällä tilaa kaasun tankkausputkelle. Siis se on jossakin muualla autossa. Ehkä takaluukussa tai moottoritilassa. Tai muualla.
Tarra tankkausluukussa
Tarra kertoo, että voi tankata 95 bensaa sekä CNG kaasua.
Mittaristo
Vihreä CNG valo palaa vain virran ollessa päällä. Kaksi polttoainemittaria viestittää kahdesta käyttövoimasta, eli tämä on kaasuhybridi. Elektronisessa mittaristossa ei näkyisi mitään virran ollessa pois. Nämä manuaaliset mittarit näkyvät vaikka valoja ei olisikaan.
Tarra konehuoneessa
Varoitustarra on jossakin konehuoneessa. Tässä autossa konepellin sisäpuolella silmien korkeudella. Tunnistaa keltaisesta raidasta. Teksti on niin pintä, että tuskin on aikaa lueskella.
Paineenalentaja moottoritilassa
Paineenalentaja onkin ainoa havaittava osa moottoritilassa. Kaasupulloilta alentajalle tulee jäykkä teräsputki. Mieti siis mitä voimia kohdistat ajoneuvon alustaan. Seillä jossakin kulkee korkeapaineista kaasua. Täydellä tankilla 200 bar. Reitti ei ole tiedossa, eikä näy edes pelastuskortissa.
Kaasupullot
Pullot ovat niin koteloituna, ettei niitä voi ulospäin nähdä kaivamatta esiin. Jälkiasennuksissa voi olla missä tahansa. Tyypillisin paikka on taka-akselin luona painonjakautumisen takia.
Bensaa
Kaasuhybridi autoissa on myös bensaa. Tässä autossa 11 litran tankki, mutta joissakin täysin normaalikokoinen.
Mistä muualta voi saada tietoon käyttövoiman?
– Kysy kuljettajalta
– Rekisterinumerolla CRS ohjelmasta: TIKE, palomestari, raivausyksikkö, jossakin
laitoksissa joka sammutusyksikössä.
– rekisterinumerolla 020202, 0100100, Motonet, Biltema
– Lataa kännykkään RescueCode sovellus, niin saat auton mallimerkinnällä
– Trafin sivuilta (aika hidasta hakea netin kautta)
Tietojen saannin voi omistaja estää halutessaan.
Haasteet tunnistamisessa
Jälkiasennuksissa mitkään seikat eivät ole itsestään selviä. Tarrat varmaan
puuttuvat ja osatkin voivat olla missä päin autoa tahansa.
CNG KAASUN OMINAISUUDET
Hajustettu kaasu. Nestekaasusta poiketen ilmaa kevyempi kaasu.
Syttymisvälialue erittäin kapea, 5 – 15 tilavuusprosenttia. Kuitenkin erittäin
herkkä syttymään tuolla alueella.
TURVAJÄRJESTELMÄT
SRS lauennut
Kaasu enää pulloissa. Ei välttämättä toimi jälkiasennuksissa.
Virrattomaksi tekeminen irrottamalla akkukaapeli
Kaasu enää pulloissa.
Auton sammuttaminen ja avaimet 5 m päähän
Kaasu enää pulloissa. Varmistettava, ettei autossa ole toisia avaimia.
Lämpövaroke
Kaasupullon turvaventtiilin varoke laukeaa 110 asteessa ja puhaltaa kaasun
ulos. Syttymisvaara, bleve, pistoliekkivaara. Kuumat pinnat ja kipinöinti voi
sytyttää kaasun. Jos ei syty, on purkautumisen ajan vaarallisten aineiden
onnettomuus.
PELASTUSTOIMET (Kolari, joissa mukana kaasuauto)
Auto ei pala eikä kaasu vuoda
Normaali liikenneonnettomuuskeikka
Kaasua vuotaa, mutta ei paloa
Vaarallisten aineiden onnettomuus. CNG kaasu on ilmaa kevyempää.
Kipinöinnin esto. Kaasua voi ohjata sumusuihkulla tai riittävän kauaksi
asetetulla savutuulettimella.
Auto palaa, mutta kaasu ei osallistu paloon
Palokunta sammuttaa tulipalon. Lähestyminen etukulmista kahdella
työjohdolla ja vain B-pilariin saakka. B-pilari ohitetaan vain ihmisen
pelastamiseksi.
Kaasu palaa
Paloa ei sammuteta. Suojataan ympäristöä ja annetaan kaasun palaa
loppuun. Jos sammutetaan, on meillä vaarallisten aineiden onnettomuus
hoidettavana.
Yleistä kaasuautoista
Hybrideitä, eli myös toinen käyttövoima
Trukit käyttävät nestekaasua, joka on ilmaa raskaampaa. Ei välttämättä hybridejä.
Rekoissa LNG, joka on nesteenä pulloissa, mutta haihtuu ilmaa kevyempänä.
Henkilautoissa CNG, joka on ilmaa kevyempi, mutta korkeapaineinen
(200 bar). Paine laskee käytön mukaan, kuten sukelluspulloissa.
Jälkiasennus
Jälkiasennus edullista ja helppoa tehdä bensa-autoihin. Kaikki turvatoimet
eivät välttämättä ole toiminnassa pullokaulassa olevassa turvaventtiilissä.
Kaasupullot ja vaaralliset paikat voivat olla missä vain autossa. Tunnistaminen
voi olla vaikeampaa, mutta pullojen löytäminen ehkä helpompaa.
Aulis ”Aukka” Partanen