UATP 2020 kiertue päättää
Yleistä sähkö ja kaasuautosta keikalla
Vaikea tunnistaa, jos ei osaa etsiä tunnistusmerkkejä. Nyt kiertueella niitä
painotettiin erityisesti.
Huuto: ”Sähköauto / kaasuauto” ja jokainen kohteessa työskentelevä toistaa. Ei
välttämättä vaikuta toimiin, mutta jokainen osaa suhteuttaa toimiaan kyseisen
energian vaatimalla tavalla.
Tiedä oikea toiminta sähköä tai kaasua käyttävän ajoneuvon luona.
Sähköauto Sähköautosta ei saa sähköiskua. Jossakin on palokunnan ”katkaisu” kohta, etsi
pelastuskortista. Viisi asiaa, jolloin virta on enää akussa. SRS, sammutus ja
avaimet 5 m päähän, palokunnan ”katkaisukohta”, 12 w kaapelin irrotus tai
korkeajännitepiirin katkaisu.
Sähköauton palossa savukaasut ovat todella myrkyllisiä -> vaarallisten aineiden
onnettomuus -> pelasta – eristä – sammuta – siirrä
Tulipalo ei sammu, koska ei saada vettä sinne missä palaa -> upota akusto.
Kaasuauto Kaasuvuoto, joka ei pala, on pahin mahdollisuus. Kyseessä on silloin
vaarallisten aineiden onnettomuus ja suojaustoimet kuten muillakin VAK
tehtävillä. Välittömän vaaran alue 50 m, lisäjoukkoja ja vain paineilmalaitteilla
vaara-alueen sisälle. Pelastustoimet harkinnan ja tilanteen mukaan.
Jos kaasuauto palaa, lähesty etuviistoista kahdella työsuihkulla, eikä B-pilarin
taakse. Ainoastaan ihmisen pelastaminen oikeuttaa ylittämään B-pilarin.
Turvaventtiili pullokaulassa laukeaa 150 celsius asteen lämmössä ja purkaa
kaasun pullosta. Ei tiedetä purkautumissuuntaa. Voimakas pistoliekki tai
kaasuvuoto, jolloin VAK keikka.
On ne henkilöautotkin vaarallisia https://www.youtube.com/watch?v=fKm-ep3qPmw
Mutta busseissa on enemmän kaasua.https://www.youtube.com/watch?v=vHf2o9oVY24
Palautteita koulutetuilta
– käytännönläheistä
– tarpeellista
– ensihoitokin piti oppia tarpeellisena ja olivat kiitettävästi mukana
– uusia toimintamalleja
– lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin
Vastaanotto ja kiinnostus aiheeseen oli silminnähtävää.
Kiitokset
Uudenmaan Pelastusliitto kiittää rahoittajia, maahantuojia ja heidän
koulutuskeskuksiaan, kouluttajia sekä muita kiertueen tukijoita. Ilman heidän
panostustaan kiertue ei olisi ollut mahdollinen. Lisäksi pelastuslaitosten
yhteyshenkilöiden panos kiertueaikataulun ja toteutuksen osalta oli
korvaamatonta. Erityiskiitos työvuoroille käytännön toteutuksien järjestämisestä
ja kaikille osallistujille innokkuudesta aiheeseen tutustumiseen.
Kiertue lopettaa mutta asia jää elämään!
Aukka