UATP 2020 kiertue päättää

Etusivu > Artikkelit > UPL Blogi > UATP 2020 kiertue päättää

Yleistä sähkö ja kaasuautosta keikalla

                       Vaikea tunnistaa, jos ei osaa etsiä tunnistusmerkkejä. Nyt kiertueella niitä
                       painotettiin erityisesti.

                       Huuto: ”Sähköauto / kaasuauto” ja jokainen kohteessa työskentelevä toistaa. Ei
                       välttämättä vaikuta toimiin, mutta jokainen osaa suhteuttaa toimiaan kyseisen
                       energian vaatimalla tavalla.

                       Tiedä oikea toiminta sähköä tai kaasua käyttävän ajoneuvon luona.

Sähköauto        Sähköautosta ei saa sähköiskua. Jossakin on palokunnan ”katkaisu” kohta, etsi
                       pelastuskortista. Viisi asiaa, jolloin virta on enää akussa. SRS, sammutus ja
                       avaimet 5 m päähän, palokunnan ”katkaisukohta”, 12 w kaapelin irrotus tai
                       korkeajännitepiirin katkaisu.

                       Sähköauton palossa savukaasut ovat todella myrkyllisiä -> vaarallisten aineiden
                       onnettomuus -> pelasta – eristä – sammuta – siirrä

                       Tulipalo ei sammu, koska ei saada vettä sinne missä palaa -> upota akusto.

Kaasuauto        Kaasuvuoto, joka ei pala, on pahin mahdollisuus. Kyseessä on silloin
                       vaarallisten aineiden onnettomuus ja suojaustoimet kuten muillakin VAK
                       tehtävillä. Välittömän vaaran alue 50 m, lisäjoukkoja ja vain paineilmalaitteilla
                       vaara-alueen sisälle. Pelastustoimet harkinnan ja tilanteen mukaan.

                       Jos kaasuauto palaa, lähesty etuviistoista kahdella työsuihkulla, eikä B-pilarin
                       taakse. Ainoastaan ihmisen pelastaminen oikeuttaa ylittämään B-pilarin.

                       Turvaventtiili pullokaulassa laukeaa 150 celsius asteen lämmössä ja purkaa
                       kaasun pullosta. Ei tiedetä purkautumissuuntaa. Voimakas pistoliekki tai
                       kaasuvuoto, jolloin VAK keikka.

On ne henkilöautotkin vaarallisia https://www.youtube.com/watch?v=fKm-ep3qPmw

Mutta busseissa on enemmän kaasua.https://www.youtube.com/watch?v=vHf2o9oVY24

Palautteita koulutetuilta

                      – käytännönläheistä

                      – tarpeellista

                      – ensihoitokin piti oppia tarpeellisena ja olivat kiitettävästi mukana

                      – uusia toimintamalleja

                      – lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin

                      Vastaanotto ja kiinnostus aiheeseen oli silminnähtävää.

Kiitokset

                      Uudenmaan Pelastusliitto kiittää rahoittajia, maahantuojia ja heidän
                      koulutuskeskuksiaan, kouluttajia sekä muita kiertueen tukijoita. Ilman heidän
                      panostustaan kiertue ei olisi ollut mahdollinen. Lisäksi pelastuslaitosten
                      yhteyshenkilöiden panos kiertueaikataulun ja toteutuksen osalta oli
                      korvaamatonta. Erityiskiitos työvuoroille käytännön toteutuksien järjestämisestä
                      ja kaikille osallistujille innokkuudesta aiheeseen tutustumiseen.

                      Kiertue lopettaa mutta asia jää elämään!

                      Aukka

Samankaltaiset artikkelit